Organised to Clean as you Go

Blog 7 Balans is Alles OCAYGDe afgelopen week is het ijzig koud geweest. Rondom me heen vallen mensen met bosjes ten prooi aan de griep.
En alhoewel ik tot op heden de dans heb weten te ontspringen, waart er hier in dit huis ook iets negatiefs rond.
Zoon voelt zich steeds <em) niet zo lekker en dochterlief klinkt geregeld als zeehond.

Helaas heeft het ook zijn input op mijn beestenboel hier..agapornisjes, valkparkietjes, konijn, Bearded Collies..
En die misère begon al in januari. Eerst met het verlies van een ouder valkparkietje, welke niet verder wilde leven zonder haar maatje.
En vervolgens in de Beardie-branch..

Ons hondenmeisje van 10,5 jaar, maakte een verkeerde sprong van de stoel en kwam daarbij zo lelijk terecht dat ze een schouderblad en achterpootblessure op liep. Het weer, eerst regen regen en nog eens regen, en daarna de vrieskoude wind, werkt echter niet mee aan de genezing en op de vervolg medicatie ( NSAIDS) reageerde ze met nogal bloederige darmproblemen.Wat we eerst niet direct eraan koppelde, maar die ook zijn weg vervolgde, na teruggrijpen op het vorige medicijn.
Dus zit er vooralsnog niets anders op dan geen kunstmatige pijnbestrijding toedienen en proberen op een natuurlijke manier de boel te laten herstellen. De kou buiten trotseren we dus nu met een jasje aan.

Het hakt er echter wel in om je dieren te zien lijden, zeker na het verlies van ons konijnenmeisje.
Voor mij zijn mijn dieren namelijk net zo dierbaar als mijn man en kinderen.
En ook zij wonen en leven met ons samen in ons huis.

Balans is Alles my beardie Dobby

En dat betekent dat het geen thuis is waar alles altijd spik en span is.
Bij ons geen zwart meubilair met een enkele witte vaas erop. lage salontafels vol prullaria.Of een hoogpolig tapijt.
Zelfs de vloerbedekking op de slaapkamers is ondertussen door manlief vervangen door een oerdegelijk laminaatvloertje.

En daar plukt deze “minder handige” nu dus wel de vruchten van!

Prioriteit in mijn huishouden is de boel netjes houden, zelfs als ik helemaal geen bezoek verwacht.
Regelmatig krijg ik een compliment dat “het helemaal niet te ruiken is dat er zoveel honden wonen bij ons”.

Dagelijks wordt dan ook minimaal de benedenboel gestofzuigd en vind ik het zelf belangrijk dat kussenhoesjes, hondendoeken en plaids en huishoudtextiel zeer regelmatig gewassen worden, terwijl een raam of deur open even zorgt voor nieuwe zuurstof.
Zo blijft het ook lekker fris ruiken in huis en…we smoren eventuele ongediertes meteen in de kiem.
Als je wel eens een luizenplaag bij je schoolgaande kinderen of vlooienplaag bij je honden hebt meegemaakt, denk ik wel dat je begrijpt wat ik bedoel!
Okee, eerlijk is eerlijk, met die gevoelstemperaturen van ver beneden de nul graden is de afgelopen week het luchten wel wat beperkter gebleven…

Juist in een meerpersoons huishouden ( want als ze 19 en bijna 23 jaar zijn, mag je het niet meer “ouders met kids” noemen, hè? 😉 ) komt het huishouden te vaak voor verrassingen te staan.
– per trimester ( en soms zelfs wekelijks) wisselende studieroosters
– ploegendiensten van manlief
– dus variabele etenstijden
– hobbies en sporten
en alles wat daar nog eens tussendoor fietst ….Je kent dat wel!

En wel zo dat mijn huishoud-dag/week/maand- schema inmiddels alweer voor de zoveelste keer achterhaald is.
Al moeten die taken natuurlijk wel zo nu en dan gedaan worden.
Dus ben ik nog steeds bezig daarvoor het ideale plan te bedenken dat werkt in alle variaties.

Toch is het in ons huis nooit een chaos!

Het scheelt veel dat er tegenwoordig wordt vastgehouden aan het principe;

“Clean as you Go”.

Dat moet ook wel een beetje wil je alles netjes houden wanneer je geen uren achtereen poetswerk kunt doen omdat je lijf dat belet.
Gaandeweg is met het opgroeien van de kinderen naar jongvolwassen al een reorganisatie van het bedrijf “Gezin” begonnen.

– kasten uitmesten
– spullen weggooien, weggeven of verkopen
– spullen op een nieuwe manier bewaren omdat hun gebruik is verminderd of anders geworden
– creëeren van nieuwe opruimplekken omdat het meubilair van kamers is meegegroeid met de functie
( en de lengte van de inwoners 🙂 )
De tijdsgeest anno 2018 die, met al zijn nieuwerwetse gadgets, steeds meer oprukt in dit huishouden,
vraagt daarnaast ook nog om zijn eigen “werkstations”.

Sinds mijn ongeval zijn veel van die zaken in een versnelling geraakt.
Wat moet je anders doen als opeens je hele leven een wending heeft genomen en je steeds thuis bent.
Maar als je de tijd er echt voor hebt om door “zeëen van herinneringen te zwemmen” heeft het ook het voordeel dat je er beter over kunt nadenken om te bepalen;

– wat je absoluut weg wilt doen,
– wat je daadwerkelijk nodig hebt,
– misschien wel juist moet aanschaffen
– hoe oude spullen en meubilair op een slimme manier een nieuwe functie kunnen krijgen in je moderne leven van nu.
maar vooral;
– op welke manier je praktisch je spullen kunt opbergen zodat je ze ook nog gemakkelijk kunt bereiken om ze te gebruiken.

Want ik schreef het al eerder dat wat altijd handig leek te zijn dat veelvuldig niet meer is als je gehandicapt bent geworden…
Met  het proces van Organising nog altijd in volle gang, is Opruimen een goede tweede methode hier om ons huishouden te doen.
Het echte uitmesten… maar nog veel belangrijker, dat dagelijkse rondje opruimen.
Hier kom je een flink eind om orde in de chaos te krijgen.

Al betekent dat wel dat het meestal nog Mams is die de rondslingerende items minstens tot de verwachte eindplek laat komen… 😉
De ” waar zijn mijn…”vraag weet te beantwoorden. En die een sponsje over de aanrecht haalt nadat er een stel studenten hun lunch heeft klaargemaakt.
Tja, we moeten rennen voor de bus en.. Mam is toch thuis!

ORGANISED TO CLEAN AS YOU GO

Wat geeft dat rust!

Rust omdat;

– je niet nadat je s’avonds lekker op de bank hebt gehangen nog een smerig aanrecht moet staan schoonmaken.
– de wc bril schoon is als je er op wilt zitten en het wc-papier bijgevuld
– Je je sleutels gewoon uit het bakje kunt pakken en niet eerst moet zoeken terwijl je naar een afspraak moet.
– Je in het weekend geen flink overvolle wasmanden met vuile was of strijk moet staan wegwerken.
– Je spullen niet van kastje naar tafel naar trap naar ©bakje verhuizen,
maar meteen daar kunnen gezet worden waar ze horen, daar waar je ze het meest gebruikt!
– het voldoening geeft als een item of een meubelstuk (waaraan soms mooie herinneringen kleven) niet weg hoeft,
omdat het kan worden ingezet in je huidige leefomgeving.

EN… als je wereld door zieke mensen of dieren,zorgen, klussen afspraken, verjaardagen of onverwachts bezoek
even op de kop staat,dan weet je dat het thuis netjes, veilig en gezellig blijft
en niet plots is veranderd in “het huishouden van Jan Steen“!

Graag tot bij mijn volgende blogcolumn,

groetjes  en een fijne dag,

Elizabeth

Blogcolumn 7- Organised to Clean as you go ©Elizabeth van Mulken-Keur 2018 http://www.balansisalles.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s